In het voorjaar van 2022 hield het Vlaams Talenplatform een grootschalige bevraging bij taalleerkrachten in het secundair onderwijs uit Vlaanderen en Brussel. Meer dan duizend leraren gaven hun mening over onderwerpen als de eindtermen, professionalisering, toetsen en lesmateriaal, en de grote constante was: de lat moet hoger voor de talen. De enquête resulteerde in een lijvig rapport dat negen bevindingen en meer dan twintig aanbevelingen bundelt.

In het rapport doet het Talenplatform een oproep aan de overheid om de kwaliteit van de taalleraar mee te helpen garanderen, het imago van de talenopleidingen te versterken en om de onderwijssector aantrekkelijker te maken voor de taalexpert. Met onder meer een grootschalige talencampagne en een slimme website kan de overheid de taalleraren dichter bij kwaliteitsvol lesmateriaal en professionaliseringsinitiatieven brengen en de nieuwe richting Moderne Talen in de derde graad goed in de markt zetten. Dat alles biedt taalstudenten volop perspectief én carrièrekansen in uiteenlopende sectoren. Het rapport werd opgepikt door verschillende media, zoals Knack, Radio 1, vrt nws en De Standaard.

misschien vind je dit ook interessant

  • Actualisering aanbevelingen Onderwijsinspectie

    In 2025 verscheen een actualisering van de aanbevelingen aan de Onderwijsinspectie. Met deze actualisering wil het Vlaams Talenplatform enkele formuleringen in de oorspronkelijke discussienota verduidelijken en nuanceren. Samen met de Onderwijsinspectie stellen we vast dat er kansen liggen in een verdere samenwerking tussen de educatieve bachelor- en masteropleidingen talen enerzijds, en de Onderwijsinspectie anderzijds.

  • Discussienota lerarenopleidingen

    In het academiejaar 2023-2024 organiseerde het Vlaams Talenplatform focusgroepgesprekken en een netwerkdag met lerarenopleiders talen uit de [...]

  • Taalcharterevent

    Bedankt om het taalcharter te ondertekenen Om de lancering en ondertekening van het taalcharter in de [...]